Kuru Üzümün Faydaları

Kuru üzüm, yaş üzümün özel tekniklerle kurutulması ile elde edilen ve Türk mutfağında özel bir yer tutan bir besindir. Tek başına tüketilebileceği gibi kek, kurabiye vb. tatlılara katılarak da tüketilebilir. Günlük olarak tüketilen kuru üzüm enerji  ve besin gruplarına olan ihtiyacın karşılanmasına yardımcı olarak halsizlik, yorgunluk gibi sorunların önüne geçer. Bunun yanında zengin besin içeriği ile sağlığa pek çok faydası bulunur.

Kuru Üzümün Besin Değerleri

25 gram kuru üzüm yaklaşık 75 kalori olup içeriğinde karbonhidrat, protein, doymamış yağ, lif, vitamin ve mineraller barındırır. Bu besin gruplarının vücutta pek çok işlevi olup insan hayatının devamlılığı için hayati önem taşırlar.

Karbonhidrat; açlık durumunda ilk başvurulan besin grubu olan karbonhidratın sindirimi kolay ve hızlıdır. Kan şekerini v açlık seviyesini kontrol altına almayı sağlar. Bunun yanında pek çok doku, organ ve hormonun yapısında yer alan karbonhidrat sistemlerin işlevlerini sürdürebilmeleri için gereklidir.

Protein; başta bağışıklık sistemi olmak üzere bütün sistemleri ayakta tutan temel besin grubudur. Vücutta kas doku, kemik ve eklemler, doku ve organlar, enzimler ve hormonlar olmak üzere temel hayati birimlerin yapısına katılır. Açlık durumunda son başvurulan enerji kaynağı olan protein eksikliği bağışıklık sisteminin zayıflamasına yol açarak vücudu hastalıklara karşı savunmasız hale getirir. Bunun yanında gün içinde halsizlik, yorgunluk, uykusuzluk, unutkanlık gibi rahatsızlıklara uzun vadede ise kemik kaybından alzheimera kadar ciddi hastalıklara yol açar. Bu nedenle günlük protein ihtiyacının eksiksiz bir biçimde karşılanması hayati önem taşır.

Doymamış yağ; kalp ve damar sağlığını destekleyerek kardiyovesküler hastalıkların önüne geçen doymamış yağlar sindirimi kolaylaştırır ve bazı hormonaların yapısına katılarak sistemlerin düzgün çalışmasına yardımcı olur.

Lif; kuru üzümün yüksek miktarda ihtiva ettiği lif, sindirimi son derece hızlı ve kolay bir besindir. Bu nedenle özellike hazımsızlıki kabızlık gibi sindirim sistemi rahatsızlıkları olan hastalar olmak üzere her sağlıklı bireyin günlük olarak tüketmesi tavsiye edilir. Bunun yanında lifi besinler kan şekerini ve açlık seviyesini düzenler, tokluk hissi verir.

C Vitamini; bağışıklık sistemini güçlendirerek hastalıklara karşı direnç kazandıran C vitamini kuru üzümün içeriğinde yüksek miktarda bulunur.Bunun yanında hücre yenilenmesini destekleyerek yara ve yanıkların daha hızlı iyileşmesini sağlar, yaşlanma belirtilerini geciktirir. Saç ve cilt sağlığını destekler.

K Vitamini; temel işlevi kanın pıhtılaşmasını sağlamaktır. Kanın pıhtılaşması yaralanma durumunda kan kaybını durdurma işlevi üstlenmesi bakımından hayati önem taşır. Bunun yanında kemiklerin yapısına katılan K vitamini düzenli tüketimde yaşlanma ve menopoz gibi çevresel etkilere bağlı olarak kemik kaybını önler.

Omega 3 ve Omega 6 yağ asitleri; hücrelerin, enzim ve hormonların yapısına katılan omega grubu yağ asitleri bağışıklık sistemini güçlendirerek hastalıklara karşı direnç kazandırır, sindirimi kolaylaştırır. Bunun yanında yüksek kolestrol ve tansiyonu kontrol altına alarak kalp ve damar yolu hastalıklarına karşı koruma sağlar.

Mineraller; kuru üzümün yüksek miktarda ihtiva ettiği mineraller; kalsiyum, demir, magnezyum, potasyum, fosfor, manganez, çinko, bakır, ve selenyumdur. Bu mineraller başta kemik ve eklemler olmak üzere kan, enzim ve hormonlar gibi vücutta hayati işlev gören pek çok birimin yapısına katılır.

Kuru Üzümün Sağlığa Faydaları

Kuru üzüm günlük tüketimde enerji ve besin gruplarına duyulan ihtiyacın karşılanmasına yardım ederken sağlığa pek faydası dokunur. Bunlar;

Kalp sağlığını korur; içerdiği yüksek miktarda potasyum kalp ritmini düzenlerken, LDL yani kötü kolestrol seviyesini düşürür. Bunun yanında yağ asitleri ve doyamamış yağlar damar sertliği gibi problemlerinin önüne geçerek kalp ve damar yolu hastalıklarına yakalanma riskini düşürür.

Sindirimi kolalaştırır; içerdiği yüksek miktarda lif, yağ asitleri ve doymamış yağ nedeniyle sindirim sistemi rahatsızlıklarının önüne geçer.

Kemikleri güçlendirir; yüksek miktarda demir, kalsiyum, potasyum, bakır, çinko ve magnezyum içeriği ile kemik gelişimini ve güçlenmesini destekler, Bu minerallerin eksikliğine bağlı olarak ortaya çıkabilecek kemik erimesi, osteoporoz, menopoza ve ya yaşlanmaya bağlı kemik kaybı gibi problemlerin önüne geçer.

Kan şekerini düzenler; özellikle ara öğünlerde tüketildiği takdirde kan şekeri ve açlık seviyesini kontrol altına alır. Bu durum başta diyabet ve obezite olmak üzere bunlara bağlı olarak ortaya çıkan pek çok hastalık riskini ortadan kaldırır. Kilo vermeyi kolaylaştırır.

Kuru üzüm rafine şeker içeren gıdaların aksine diyabet ve obezite hastalarının da tüketimine uygun bir besindir.

İLGİLİ ÜRÜNLER:

İZMİR SARI SULTAN ÜZÜM

MALATYA-BANAZI KARASI ÇEKİRDEKLİ ÜZÜM

MALATYA-BANAZI ÇEKİRDEKSİZ KARA ÜZÜM

SEPETİM (0 Ürün)
Sepette ürün yok.