Kuru Kayısının Sağlığa Faydaları
Kuru Kayısının Sağlığa Faydaları

Kayısının kurutulması ile elde edilen kuru kayısı ülkemizde yüksek miktarda üretilen ve yurt dışına ihraç edilen ürünlerden biridir. Kayısının Türk ve dünya mutfaklarında yüzyıllardır yer tutmuş olmasının nedeni damaklarda yer etmiş lezzetinin yanı sıra insan sağlığına sayısız faydası olmasıdır.

Kuru Kayısının Besin Değerleri

Toplam kalori değeri 100 gram için 113 kcal olan kuru kayısı karbonhidrat, protein, lif, çeşitli mineraller ve vitaminler içerir. Bu besin grupları insan hayatının devamlılığı için gerekli olup sağlığa pek çok olumlu etkisi bulunur.

Karbonhidrat; başta beyin olmak üzere insan vücudunun temel ve anlık enerji kaynağıdır. Sindirimi kolay ve hızlı olması nedeniyle vücut açlık anında ilk olarak karbonhidrat yakımına başvurur. Bunun yanında doku ve organların yapısına katılan karbonhidrat günlük olarak alınması gerek bir besin grubudur.

Protein; insan vücudu ve sağlığı için hayati önem taşıyan bir besin olan protein bağışıklık sistemini güçlendirerek hastalıklara karşı koruma sağlar. Kas ve kemiklerin yapısına katılarak iskelet sistemini ayakta tutar. Enzimlerin çalışmasını sağlayarak hormon oluşumunu destekler. Hormonlar ise vücutta bulunan bütün sistemlerin düzenli çalışması için hayati önem taşır.

Lif; günlük olarak yeterli miktarda lif tüketimi her sağlıklı insan için önem taşır. Bunun yanında sindirimi son derece kolay ve hızlı olması nedeniyle özelikle sindirim sistemi rahatsızlıkları yaşayan hastalara bol miktarda tüketmesi tavsiye edilir.

Vitaminler; kuru kayısı A, C ve B6 vitaminleri bakımından zengindir. Bunlardan A vitamini göz sağlığı için ayrı bir önem taşımakla birlikte A ve B6 vitaminleri kemiklerin ve dişlerin yapısına katılarak iskelet sistemini güçlendirir. Hormon oluşumunu destekleyerek üreme yetisini artırır.

C vitamini ise bağışıklık sistemi için hayati önem taşıyan bir vitamin olup A ve B6 vitamini ile birlikte bağışıklık sistemini güçlendirir, hastalıklara karşı koruma sağlar.

Mineraller; kuru kayısı; kalsiyum, demir, magnezyum, fosfor, potasyum, sodyum, çinko ve bakır mineralleri bakımından zengin bir besindir. Bu minerallerden kalsiyum, demir, magnezyum ve potasyum kemik ve eklemlerin gelişimi ve güçlenmesi için hayati önem taşır. Eksikliği kemik erimesi, osteoporoz gibi kemik hastalıklarını beraberinde getirebilir.

Bunun yanında mineraller enzimlerin çalışması için gereklidir, hormon oluşumuna destek olur ve sistemlerin düzgün çalışmasını sağlar.

Kuru Kayısının Sağlığa Faydaları

Günlük olarak tüketilen kayısı yüksek enerji değeri sayesinde halsizlik, yorgunluk gibi şikayetlerin önüne geçer. Kış aylarında vücut ısısının korunmasına yardımcı. Bunun yanında sağlığa pek çok saydası vardır.

Kalp dostudur; kalp ritmini düzenleyerek kal ve damar yolu hastalıklarına yakalanma riskini düşürür. Ritim bozukluğuna bağlı olarak ortaya çıkabilecek kalp krizini önler.

Kiloyu kontrol altında tutar; ara öğünlede tüketilen kuru kayısı kan şekeri ve açlık seviyesini kontrol altında tutarak başta diyabet ve obezite olmak üzere kilo almaya bağlı olarak ortaya çıkan damar tıkanıklığı, kılcal damar problemleri, solunum yolu rahatsızlıkları, hormon bozukluğu vb. hastalıkların önüne geçer.

Sindirim sistemine dosttur; Yüksek lif içeriği nedeniyle sindirimi kolaylaştıran kuru kayısının yemeklerden önce tüketilmesi hazımsızlık, kabız gibi sindirim sistemi rahatsızlıklarının önüne geçer.Bunun yanında vücuttan toksinlerin atılmasına yardımcı olarak bağırsakları temizler.

Göz sağlığını destekler; yüksek miktarda A vitamini içeren kuru kayısı göz hastalıklarına yakalanma riskini azaltır.

Kan basıncını düzenler; içeriğinde bulunan yüksek miktarda potasyum minerali kan basıncının düzenlenmesine yardımcı olur. Özellikle yüksek tansiyon şikayeti olanlara tavsiye edilir.

Kanın pıhtılaşmasını sağlar; yüksek miktarda K vitamini içeren kuru kayısı kanın pıhtılaşması üzerinde olumlu rol oynar. Kan pıhtılaşması kanamanın durması ve yaraların iyileşmesi için hayati önem taşır.

Kas ve kemik gelişimini destekler; demir, magnezyum, kalsiyum, potasyum, çinko ve bakır bakımından zengin olan kuru kayısı kas doku, kemik ve eklemlerin yapısına katılar gelişimini ve güçlenmesini sağlar. Yaşın ilerlemesine ya da diğer çevresel etkenlere balı olarak ortaya çıkabilecek kemik hastalıklarının önüne geçer.

Kuru Kayısı Nasıl Tüketilmelidir?

Kuru kayısıyı isteğinize bağlı olarak ana öğünlerden önce ya da ara öğünlerde tüketebilirsiniz. Ana öğünlerden önce tüketilen kuru kayısı sindirimi kolaylaştırırken ara öğünlerde tüketeceğiniz kuru kayısı kan şekerinizi ve açlık seviyenizi kontrol altına alarak bir sonraki öğünde gereğinden fazla yemek yemenizin önüne geçer. Bu nedenle özellikle sporcular ve kilo vermek isteyenler başta olmak üzere her sağlıklı insanın günlük olarak kuru kayısı tüketmesi tavsiye edilir.

 

SEPETİM (0 Ürün)
Sepette ürün yok.